Je důležité přizpůsobit vyšetření danému dítěti

Je důležité přizpůsobit vyšetření danému dítěti

O diferenciální diagnostice a vývojových poruchách u dětí nejen se sluchovým postižením hovoří psycholožky Kateřina Holubová a Marie Chudožilov Bendová

Datum zveřejnění: 27. srpna 2024

Jak mohou rodiče a další pečující poznat, že by bylo dobré navštívit psychologa?

K. H.: Je to velmi individuální a dala bych tu spíše na pocity samotných rodičů či pečujících. Pokud mají pocit, že je u dítěte něco zvláštního, něco není v pořádku, mají s ním potíže, se kterými si nevědí rady, či tápou v tom, jak své dítě v dané situaci podpořit, neváhala bych se obrátit na odborníka. Přinejlepším zjistí, že je vše v pořádku, a dozví se něco více o svém dítěti, respektive o tom, kvůli čemu za odborníkem zašli.

M. Ch. B.: Také bych řekla, že potom, co rodičům dělá něco starost, a trvá to delší dobu, může být čas navštívit psychologa nebo jiného odborníka.

Jaké jsou specifické vývojové poruchy učení?

K. H.: Specifické poruchy učení, ve zprávách často i pod zkratkou SPU, jsou skupinou obtíží, mezi které patří například dyslexie, tedy porucha čtenářských dovedností, dysortografie – porucha písemného projevu, dysgrafie – porucha písemných dovedností nebo dyskalkulie, porucha matematických dovedností. Patří sem i například dyspraxie, tedy pohybová neobratnost, které ale u nás není věnováno příliš pozornosti. Není neobvyklé, že jich má dítě více. Tyto poruchy přetrvávají do dospělosti, nicméně obtíže mohou být díky intenzivní práci ve školním věku, postupném osvojení různých strategií a nalezení své vlastní cesty, kde člověk uplatní především své silné stránky, výrazně menší.

M. Ch. B.: Začínají být zřetelné především během školní docházky; u každého mohou vypadat jinak, hraje roli více faktorů.

Marie Ch.B.                                                                              

PhDr. Marie Chudožilov Bendová je v současné době na rodičovské dovolené. Absolvovala psychologii na FF UK a výcvik v kognitivně behaviorální terapii, studuje doktorské studium na 3. LF UK. Působí na Klinice ambulantní psychiatrie a psychoterapie, má zkušenosti ze zdravotnického i školního prostředí i z výzkumu.

Kateřina H.

Mgr. Kateřina Holubová pracuje jako vedoucí Centra Paluba pro studium se specifickými potřebami na FF UK. Na částečný úvazek působí také ve speciálně pedagogickém centru, kde se mimo jiné věnuje diagnostice. Vystudovala též ergoterapii a lingvistiku znakových jazyků. Poznatky z obou profesí využívá i ve své psychologické praxi.

Celý rozhovor si přečtěte na idetskysluch.cz zde

Připravila: Mgr. Lucie Brandtlová, publicistka Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených, z. s.

Fotografie: archiv Marie Chudožilov Bendové, Kateřiny Holubové, ilustrační: pixabay volná licence (ddimitrova

Novinky v knihovně

 

12_Eda

Ilustrovaný příběh o mravenečníkovi z Dobročinkového lesa.

Mravenečník Eda zjistí, že aby byl opravdu šťastný, musí být sám sebou. Proto všem zvířátkům v lese prozradí své největší tajemství - Eda mravence nejí, Eda se s mravenci kamarádí. Je to mravenečník vegetarián. Tak, a je to venku. Jenže lesní řád je striktní a nikdo z tamních obyvatel není zvyklý na vybočování z davu. Je na čase, aby někdo do lesa vrátil respekt, lásku a veselou náladu. Podaří se stydlivému Edovi být hrdinou, který to dokáže? 

Akce

Více akcí

Dárci

Úřad vlády České republiky     MČ Praha 12       HMP_logo_2025