Největší odměna pro mě je, že studovat může opravdu každý

Největší odměna pro mě je, že studovat může opravdu každý

Lucie Flekačová představuje Centrum podpory studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého

Datum zveřejnění: 20. května 2025

Můžete nás seznámit s hlavními cíli a posláním vašeho Centra?

Centrum je celouniverzitní jednotkou, která poskytuje podporu napříč celou univerzitou, tzn. že máme na starosti studující se specifickými potřebami všech fakult. Aktuálně evidujeme téměř 700 takových studentů, nicméně reálné číslo je ve skutečnosti daleko vyšší. O spoustě studujících buď nevíme, anebo jednoduše chtějí studovat bez toho, aniž by naši podporu chtěli využít a zkusit to zvládnout sami za sebe. Mimo to však poskytujeme podporu, poradenství i uchazečům, odborné i neodborné veřejnosti, zaměstnancům a dalším zájemcům. Našim hlavním cílem je zvýšení studijního komfortu studujících se specifickými potřebami a zmírnění jejich případných obtíží při studiu. S tím jde ruku v ruce vyrovnání podmínek a nastavení takové podpory, která bude rovnoprávná jak pro studující se specifickými potřebami, tak pro jejich intaktní spolužáky.

UPOL 2

Celý rozhovor si přečtěte na www.idetskysluch.cz zde

Připravila: Lucie Brandtlová, publicistka Informačního centra rodičů a přátel sluchově postižených, z.s.,

Fotografie: archiv Centra podpory studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci, Shutterstock.com

Novinky v knihovně

eshop-product-detail

Recenze knihy od Marie Holyanské, psycholožky Centra pro dětský sluch Tamtam

Terapie přijetí a odhodlání je velice komplexní publikací, která přibližuje a pomáhá pochopit terapeutický přístup skrývající se pod zkratkou ACT (acceptance and commitment therapy). ACT se řadí do tzv. třetí vlny kognitivně-behaviorální terapie. Nejedná se pouze o terapeutickou příručku, mnoho prostoru je v knize věnováno teoretickým základům – filosofii vědy – z jakého přístupu ACT čerpá. Co by mohlo být zajímavé i pro čtenáře mimo obor psychologie je přístup k práci s jazykem, vnitřním jazykem. Za velmi cenné lze považovat množství konkrétních ukázek terapeutické práce – dialogu terapeuta a klienta. Jedná se o konkrétní ukázky, které umožňují lépe porozumět aplikaci ACT v terapii. Kniha podrobně popisuje šest klíčových procesů ACT: vědomí přítomného okamžiku, sebeuvědomění, odstup, přijetí, propojení s hodnotami, odhodlané jednání. Stručně lze říci, že tyto procesy pomáhají kultivovat psychologickou flexibilitu, která je klíčem k překonání mnoha psychických problémů způsobených psychickou rigiditou. Autoři zdůrazňují význam psychologické flexibility jako prostředku k dosažení smysluplného a naplněného života. Tato kniha je významným příspěvkem k oblasti psychoterapie a péče o duševní zdraví. A je inspirativní především v tom, že učí novému způsobu myšlení - abychom se podívali na své osobní myšlenkové návyky z nové perspektivy. („K utrpení dochází, když člověk tak silně věří doslovnému obsahu své mysli, že se se svou kognicí ztotožní. Vymotat klienta z osidel jeho vlastní mysli je jedním z hlavních cílů ACTu.“) 

Dárci

Úřad vlády České republiky            MČ Praha 13      Magistrát Hlavního města Prahy